Spor sponsorluklarının yeni boyutları ve sürdürülebilir sponsorluk konusu, spor ekonomisinin önemli bir bölümünü kapsıyor. Seçkin Renklibay, bu konuyu değerlendirdi.
Yazılarımda spor sektöründe gelişen ve değişen tüm boyutları aktarmaya çalışıyorum. Bu kapsamda aslında spor sektöründe hep gündemde olan, topluma bu denli hitap eden ve yönlendiren spor alanını sporun aslında sadece spor yapmaktan ibaret olmadığını da aktarmaya çalışmak daha doğru sanırım.
Bu kapsamda spor ve sürdürebilir sponsorluk konusu özellikle popüler spor branşlarının da etkisiyle her geçen gün spor ekonomisin de yerini daha da fazla alıyor ve alacak. Ancak artık spor sponsorları konusu ayni, mali olmaktan çok daha fazlası. Marka değeri nasıl oluşur, sponsorlar neden spor sponsoru olur gibi soruların yerini sponsor kurumlar artık geniş kitlelere spor yoluyla ulaşıp sürdürülebilirlik konusunu daha kolay gündeme nasıl taşıyabiliriz diye düşünüyorlar. Tabi ki özellikle ülkelerin popüler branşları ve izleyici kapasitesi fazla olan liglerine yönelmelerine de neden oluyor. Böylelikle bu konu sadece iki kuruma yönelik faydalı olmaktan çıkıp, geleceğe faydalı bir proje özelliği de taşıyor. Anahtar cümle de bu sanırım.
Kurumsal ortaklıklar, spor kulüplerinin ve organizasyonlarının mali can damarıdır ve sponsorların sürdürülebilirlik projelerine dahil edilmesi için yapılması gereken güçlü bir iş akışı var.
Bunun en iyi örneği, dünyanın en zengin spor liginde; ABD'de bulunabilir. Ulusal Futbol Ligi'nin (NFL) Amerikan telekomünikasyon şirketi ile sürdürülebilirlik ortaklığı, ligin amiral gemisi Super Bowl oyunundaki sürdürülebilirlik etkisini artırmanın bir yolu olarak 2013'te buna başladı ve aynı zamanda şirkete daha geniş bir kitleyi kendi sürdürülebilirlik çabalarına ortak etti. Ortaklığa bir sürdürülebilirlik bileşeni ekleyerek NFL, bir telekomünikasyon şirketi ile daha yakın bir çalışma ilişkisini geliştirebildi ve birlikte, mevcut projeleri genişletti, yenilerini yarattı ve NFL etkinliklerine ev sahipliği yapan şehirlerde ve çevresindeki topluluklarda olumlu bir etki yarattılar. Buna, 100'den fazla okulun az kullanılmış ve yeni spor malzemeleri, kitaplar ve oyunların ihtiyaç sahibi binlerce yerel çocuğa bağışlanmak üzere topladığı Süper Çocuklar Süper Paylaşım planını da örnek verebiliriz. Firma, yerel bir sığınma evine veya gençlik programına büyük miktarda bağış yaparak her yıl önemli bir rol oynamakta. Telekom devi aynı zamanda Super Bowl'daki yıllık Community Greening Programında birincil ortak olarak görev yapıyor ve yerel kuruluşlara kentsel ormancılık ve çevrecilik konularını finanse etmeye yardımcı olmak için hibeler sunuyor.
Ardından, ilgili firma tarafından tasarlanan ve finanse edilen ve NFL ile ortaklaşa yürütülen bir proje olan Super Bowl'un E-Atık Geri Dönüşüm projesi de var. Bu arada Super Bowl organizayonunun ABD ekonomisine katkısının 17 milyar dolar olduğunu da belirtmek isterim.
Topluma Faydalı Sponsorluk Süreçleri
Kurumsal kuruluşlar sporu sadece müthiş bir pazarlama fırsatı olarak görmeye alışmış olsa da, NFL ölçülebilir bir olumlu etki bırakan ve topluluk katılımı sağlayan yerel topluluklarla sürdürülebilirlik katılımına odaklanan bu yeni tür ortaklığı geliştirmede önde gelen profesyonel spor kuruluşu olarak görüyor.
Sponsorun bakış açısından, spor organizasyonlarıyla ortaklıklar yoluyla sürdürülebilirliğe dahil olmanın faydaları oldukça fazla. Telekomünikasyon firmasının sürdürülebilirlik taahhüdü, 2035'e kadar karbon nötr olma taahhüdünün yanı sıra 2030'a kadar iki milyon ağaç dikmeye kadar uzanıyor ve sürdürülebilirlik bilgilerinizi desteklemenin dünyanın en popüler spor etkinliklerinden biriyle ilişkilendirmekten daha iyi bir yol sanırım yok.
NFL Green ortak direktörü Susan Groh, "NFL sürdürülebilirlik ortaklığının Verizon' un mevcut sponsorluğu için bir 'katma değerli' bileşen yarattığına inanıyoruz," diyor. "Bu ortaklık, yıl boyunca yatırım yaptıkları mevcut sürdürülebilirlik platformlarını almalarına ve hizmet ettikleri topluluklara katılımlarını göstermelerine olanak tanıyor.
Sporun Coşkusu Etkiyi Arttırıyor
Firmanın sürdürülebilirlik baş sorumlusu James Gowen, "Sporun doğal olarak yarattığı coşku, başka hiçbir şeye benzemiyor," diye ekliyor. "Her yaştan ve geçmişten insan şimdiden Super Bowl veya NFL Draft için heyecanlı ve bu coşku ilgili olaylara da taşıyor.
"Yaşadıkları ve oyun oynadıkları yerlerde insanlarla tanışıyoruz ve onlara sürdürülebilirlik getirip bunu eğlenceli hale getirebiliyoruz. Onlara nasıl geri dönüştürüleceğinden,bahçeler inşa etmenin, ağaç dikmenin ve parkları temizlemenin neden önemli olduğunu gösteriyoruz ,tüm bunlar en sevdikleri takımlara tezahürat yaparken yapıyorlar. “Bu bir kazan-kazan. "
Yeni Sponsorluklarla İlgili Ana Tema Sürdürelebilirlik Konusunu Gündeme Taşıyıp Etkiyi Nasıl Değerlendirebiliriz Şeklinde
Sponsorluğa sürdürülebilirliği entegre etmenin değeri konusunda başlangıçta bir dereceye kadar şüpheyle karşılaşsa da, şu anda sektör genelinde benimseniyor. Uzmanların görüşüne göre bu, sporun sponsorların sürdürülebilirlik kimlik bilgilerini büyütme potansiyelinin artan kabulünü yansıtıyor.
Uzmanlar, spor tutkularıyla hayranların ilgisini çekmek için muazzam bir erişim, farkındalık ve fırsat sunduğunu belirtiyor. Ayrıca, pozitif değerleri ödünç alarak veya hizalayarak markaları geliştirme fırsatı da sunuyor.
Sponsorların, sürdürülebilirlik alanındaki bireysel başarılarını spor yoluyla teşvik etmeleri ve hayranlarını gezegen için sürdürülebilirlik taahhüdünün faydaları konusunda eğitmelerine yardımcı olmaları için büyük bir fırsat var.
Sürdürülebilirlik Konusunda Ödül
Sürdürülebilirlik alanında sponsorlarla iş birliği hem su hem de karada başarı sağladı aslında. 2017/18 Okyanus Yarışı'nın en son sezonunda, dünya çapında yarış, plastik kirliliği konusuna odaklanan sürdürülebilirlik programını başlattı. Programa destek sağlamak için, saf su sağlayıcısı Bluewater dahil olmak üzere ortaklar, markalar, hayırseverler, vakıflar ve STK'larla etkileşim kurmak için sürdürülebilir bir sponsorluk platformu oluşturdu ve yarışta 400.000 daha az tek kullanımlık plastik şişe kullanıldı.
Sponsorların ve ortakların desteği sayesinde, #TurnTheTideOnPlastic kampanyası spor endüstrisinde yaygın bir beğeni topladı ve 2019 Nisan ayında BT Spor Endüstrisi Ödülleri'nde hem Sosyal Etki hem de Modern Spor Ödüllerini ve Halkın Farkındalık Ödülü'nü kazandı. Ayrıca Boat International Ocean Awards'da. Okyanus Yarışı Sürdürülebilirlik Programı başkanı Anne-Cécile Turner için, kuruluşunun sponsorlarla olan ilişkisinin simbiyotik doğası(ortak yaşam) bu sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmanın anahtarı oldu.
Günümüzde, yeni sponsorluk ile ilgili tartışmalarımızın çoğu sürdürülebilirlik ve masaya bir amaç getirip etkiyi nasıl değerlendirebileceğimizle ilgilidir görüşündeler.
Sürdürülebilir Çözümler
Turner, bu ortaklıkları geliştirmenin pratik öneminin farkındadır ve kısa bir süre önce, hükümetleri, işletmeleri, endüstri uzmanlarını ve sürdürülebilirlik etkileyicilerini tartışmak üzere bir araya getirmek amacıyla Cenova'da düzenlenen bir dizi 11 Okyanus Zirvesi'nin başlatıldığını duyurdu.
“İlk adım, kendi organizasyonunuza bakmak ve temel değerleriniz ve DNA'nız üzerine düşünmek olmalıdır” diyor. Bu, yaratabileceğiniz etkiyi ve sahip olabileceğiniz etkiyi belirlemenize yardımcı olacaktır. Daha sonra, pratik çözümlerle ileriye dönük yolları belirleyin ve ardından iç ve dış paydaşları ilişkilendirin. Sponsorlar ve ortaklarla etkileşim kurmak için sürecin sonuna kadar beklemek gerekli değil, çünkü katılım bir varış noktası değil, bir yolculuktur. Bu iş birliklerini oluşturmak, kuruluşun gerekli etkiyi elde etmesine yardımcı olacaktır. "
Özetle; Spor aslında toplumları iyiye, doğruya yönledirecek bir yol. Sponsorlukların sadece mali kazanım olarak görülmediği, geniş kitlelere ulaşan sporu kurumsal ve vizyoner yaklaşımlarla kazanımları daha geniş kitlelere taşımanın bir yolu aslında artık spor sponsorluğu.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder