2024 yılının son günlerine yaklaşırken aslında çok önemli bir spor yılını da geride bıraktık diyebiliriz. Peki 2025 yılının spor endüstirisi açısından nasıl geçmesi öngörülüyor. Seçkin Renklibay yazdı...
2024 yılının son günlerine yaklaşırken aslında çok önemli bir spor yılını da geride bıraktık diyebiliriz. Sektörün içinden gelen bir Spor yöneticisi olarak spor endüstrisi gibi dinamik bir sektöre ayak uydurmak için ulusal ve uluslararası alanda çalışmaları yakından takip etmeye özen gösteren biriyim ve yıl bitmeden ufak çaplı bir araştırma yazısı hazırladım.
Spor branşları yayın süreçleri ve medya hakları sponsorluk
Yapay zeka olarak konuya girmeden... Bu yaz Paris de düzenlenen olimpiyat oyunları, Avrupa futbol şampiyonası, Genç yüzücümüz Kuzey Tunçelli'nin Türkiye’nin Olimpiyat Oyunları tarihinde final yüzmeye hak kazanan ilk sporcu olması, Voleybolda Filenin Sultanlarının ilk defa son 4’te yer alması ve atıcılık branşındaki ilk madalyayı almamız 2028 Los Angeles Olimpiyatları için bizlere umut verdi ve olimpik branşlarda kadın sporcularımızın kayda değer başarıları.
Belki de en değerlisi Tabi ki Para yüzme ve paralimpik branşlarda elde edilen başarılar olimpiyat tarihimize çok güzel harflerle kazındı diyebiliriz. Kuşkusuz Paris 2024 Olimpiyat Oyunlarının en çok konuşulan olayı ise Türkiye'ye atıcılık branşında gümüş madalya kazandıran ve atış tarzıyla fenomen olan Yusuf Dikeç’in ikonik pozu oldu.
Olimpiyatlar boyunca birçok bireysel sporcu ve takım sporcuları bu pozu verdi ve aslında ülkemizin tanıtımı açısında çok değerli bir ikonik duruş oldu diyebiliriz. Aslında uluslararası alanda var olan tüm sporcular antrenörler biz yöneticiler birer spor diplomatı misyonuyla ülke değerlerimizi yansıtıyoruz.
Ayrıca bu yılın son günlerinde ise Hentbol branşında da tarihimizde ilk kez katılığımız Avrupa şampiyonasına katılan kadın Milli takımlarımızı da mücadelelerinden dolayı tebrik etmek gerekli diye düşünüyorum. Tabi ki konuyu ülkelerin spor branşlarına olan bakışı ve spor kültürü olarak da değerlendirmek de fayda var.
Peki 2025 yılının spor endüstirisi açısından nasıl geçmesi öngörülüyor. Profesyonel bir spor yöneticisi gözüyle araştırmalarımı sizler için derledim.
Spor ekosistemi her branşın kendine has potansiyeli ile birlikte kitleleri peşinden sürüklemeye devam edecektir.Küresel spor endüstrisi bu dönemde ilerlemeye devam ederken büyük dönüşüm, 2025 bakış açımız trendlerini inceleyecek önümüzdeki yıl karşılaşılması beklenen spor organizasyonları ve buna değişen ekonomi de dahil olmak üzere sporda yapay zekanın kullanım örnekleri, mega etkinliklerin geleceği, taraftar verilerine yapılan yatırımlar ve potansiyelleri olarak değinebiliriz.
Taraftar verilerinin daha iyi toplanması, analiz edilmesi ve kullanılması. Ortaya çıkan trendler yatırımcıların ve medya hak sahiplerinin çeşitliliğinin artması, küreselleşme, kadın sporlarının büyümesi ve yeni tesisleşme girişimleri gibi örnekler le çoğalabilir.
Yapay zeka
Yapay zeka, taraftarlar için büyük ölçekte kişiselleştirmeyi mümkün kılarak spor endüstrisinde devrim yaratmaya devam edecek.Bilet satın almaktan devre arası eğlence süreçlerine gibi yapay zeka destekli yetenekler taraftar katılımını artırabilir, taraftar sadakatini artırabilir ve geliri yükseltebilir.
Ancak kuruluşlar bu heyecan verici yeni deneyimleri tasarlarken aynı zamanda sorumlu yapay zeka uygulamalarına ve sağlam veri yönetimine öncelik vermelidir düşuncesindeyim.Artık ünlü bir sporcunun yanında müsabakaya hazırlanabilir spor alanına gitmeden orada ki atmosfere yapay zeka marifetiyle şahitlik edebilirsiniz.
Oyunu yayınlamak: Dijital platformların yükselişi spor tüketimini nasıl değiştiriyor?
Yayın hizmetlerinin ve doğrudan tüketiciye spor tüketiminin yükselişi, insanların sporu izleme biçimini dönüştürüyor. Geleneksel bölgesel spor ağları zorluklarla karşı karşıya kalırken, ligler ve takımlar kablosuz yayıncılığı keşfederek, kendi yayın platformlarını oluşturarak ve yayın kuruluşlarıyla ortaklık kurarak uyum sağlıyor.
Bu yeni spor tüketimi çağının spor izleyiciliği için oyunu nasıl değiştirdiğini ve kuruluşların başarılı olmak için benimsediği stratejileri keşfetmek gerek.
Oyunu değiştiren hamleler: Lig genişlemesi Spor branşlarında büyüme fırsatlarının kilidini nasıl açıyor?
Lig genişlemesi hayranlar için heyecan verici ve aynı zamanda spor endüstrisi için önemli büyüme fırsatları sunuyor. NFL'nin potansiyel Avrupa genişlemesinden NBA'in yerel ve uluslararası takımları değerlendirmesine kadar, ligler yeni pazarlara ve daha geniş kitlelere göz dikiyor. Ligler yeni bölgelere girerken ve yeni büyüme potansiyelini açığa çıkarırken sporun geleceğine hazır olun.
Spor endüstrisi gelirinin çoğunu bilet satışlarından değil, medya haklarından ve reklamlardan elde edilirken son derece ilgili bir kitlenin dikkatini çekip ardından sponsorlarla etkileşime giriyorlar.
Yapılan araştırmalarda Spor sponsorluğu pazarının 2021'de 63,1 milyar dolardan 2030'da 109,1 milyar dolara çıkması bekleniyor çünkü yayın devleri gibi birçok yeni sponsorla etkileşime giriyorlar. Ancak, bu teknoloji odaklı şirketler, önemli yatırımları karşılığında takımların anlamlı bir getiri elde edebileceklerini kanıtlamalarını bekliyor.
Müsabaka gününün ötesinde — Eğlence bölgeleri taraftar deneyimlerinde artış sağlıyor
Taraftarların müsabaka için alana koşup hemen ardından eve gittiği günler geçmişte kalmış olabilir. Daha heyecanlı bir müsabaka günü deneyimi ortaya çıkıyor; taraftarlar genellikle alışveriş yapmak, yemek yemek ve stadyum kompleksinin eğlence bölgesinde maç öncesi eğlenmek için erken geliyor.
Günümüzün önde gelen spor organizasyonları, karma kullanımlı eğlence bölgelerine sahip olarak ve bunları işleterek ek gelir kaynakları yaratıyor ve taraftar deneyimini iyileştiriyor.
Bu bölgeler genellikle alışveriş, yemek, eğlence ve ofis ve konut alanının bir kombinasyonunu sunarak ziyaretçilere yıl boyunca eğlence sağlıyor ve spor takımını çevredeki toplulukla daha fazla bağlıyor.
Geçtiğimiz iki yılda, eğlence bölgeleri beş büyük spor liginin her birindeki projeler için yeni mekan önerilerine dahil edildi. Eğlence bölgelerinin 2025'te duyurulan her büyük yeni mekan geliştirme projesinin odak noktası olacağını öngörülüyor.
Özetin özeti
Aslında spor endüstrisinin geniş kitlelere hitap etmesi farklı sektörlerin bu pastadan tanıtım anlamında paylarını almalarını da sağlıyor diyebiliriz. Özellikle sportif başarılar arttıkça sponsorların ilgisi artıyor ve yukarıda bahsettigim medya hakları sponsor gelirleri ve belkide artık bundan sonra hep konuşacağımız yapay zeka destekleyici itici güç olarak sporun her branşında karşımıza çıkacaktır. 2025 i bekleyip göreceğiz.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder