Dijital dünyanın önlenemez yükselişi sporu da derinden etkiledi. Hem sporcu bazında hem de organizasyon bazında sporda da büyük değişiklikler var. Peki bu dijitalleşme bizi nereye götürecek? Seçkin Renklibay yazdı.
Spor yıllardır farklı biçimlerde dolaylı ya da doğrudan tüm insanların hayatında küçümsenemeyecek bir yere sahip... Birçok bireyin farklı yollarla yaşadığı bu faaliyet bir sosyal olgu olmanın ötesinde günümüzde her yönüyle incelenmesi gereken bir endüstri haline çoktan geldi.
Spor alanında branş farketmeksizin teknolojide meydana gelen
değişimleri spor alanında da fazlasıyla görüyoruz ve göreceğiz.
Gelişimin her alanda süreklilik arz ettiği dünyamızda yeniliklerden
faydalanmak kaçınılmaz oldu. Spor ekonomisinin büyümesi ve hata oranının
azaltılma gereksinimi, sporun tüm paydaşlarına getirdiği konfor alanı
ve spor pazarlama süreçlerinin teknolojiyle birleşmesi gibi birçok neden
sayabiliriz. Teknolojiden her alanda faydalanılırken getirdiği
olanaklardan sporun yararlanmaması düşünülemezdi bile.
Spor alanında teknoloji özellikle popüler branşların etkisiyle gün
yüzüne çıkarken sporun özüne ve doğasına zarar vermeden ancak modern
yaşama da adapte edilmesi gerektiği düşünenlerdenim. Özellikle 2000
yılların başından itibaren spor organizasyonları ekonomik etkileri
büyümeye başladıkça organizasyonlar sadece spor değil, eğlence olmaya
başladı. Bunların sonucunda ise izleyicilere elverişli ortamların
sunulması,izleyenlerin alana sadece spor müsabakası için değil iyi vakit
geçirecekleri bir yer olarak görülmesini de sağladı.
Eğitim için gittiğim sistem takımı Ajax da maçlarında stadyumların çok
amaçlı kullanımına uzun bir süre bizzat şahit oldum. Birçok toplantımız
stadyumda yapıldı diyebilirim.Ayrıca restaurant, kulüp resmi satış
ofisleri, kültürel etkinlikler alanı gibi birçok alanı içinde barındıran
bir stadyum. Günümüzde salonların, stadyumların son teknoloji
ekipmanlarıyla donatıldığı,nitelikli spor alanlarını ülkemizde de
fazlasıyla görüyoruz. Teknolojiden yararlanmanın bu denli önemli hale
gelmesi spor branşı her ne olursa olsun yapılan hataların büyük ekonomik
zararlarının en aza indirilmesinin amacının da yolunu açmıştır.
Özellikle futbol da çizgi teknolojisi,basketbolda son saniyerlerde
atılan sayılar, bireysel spor branşlarında tenis de yine futboldaki
benzer çizgi teknolojisi, karate,judo ve yüzme de saniyelerle hatta
saliselerle mücadele etme sanırım teknolojiden yararlanma adına bir çok
spor branşı için yeterli sebebi içinde barındırıyor diyebiliriz.Yüzmede
kulaç gücü ve su altı kameralarla sporcu analizleri gibi bir çok örnek
verebiliriz. Spor branşlarında video teknoloji sayesinde antrenörler
sporcularını daha detaylı analizleri mümkün hale de getirdi.Bir çok
sporcuya koçları yada analiz uzmanları devre arasında ve maç sırasında
bile oyunculara geri bildirimlerini bu yöntemle sağlıyorlar.Sanırım
teknolojinin iyi yönlerini kullanmak sporun sadece sahadaki sporcuların
performanslarının belirleyici olması temel amaç oluyor.
Teknoloji sadece hataları bulmak için değil tabii ki…
Konuya sadece dijitalleşmenin sektördeki hataların azaltılması yönüyle bakmak da doğru değil.Spor yayıncılığında da elde edilen gelirlerin,gelir kalemleri arasında önemli yere sahip olduğunu unutmamak gerekir.Teknolojik imkanlar sayesinde spor branşı farketmeksizin dünyanın bir çok noktasında farklı kanallar aracılığıyla izlenmekte ve spor branşının marka değeri ve bilinirlik düzeyinin artışını da böylelikle sağlamaktadır. Dijital teknoloji sayesinde spor organizasyonları içeriklerini canlı olarak direkt aktarabiliyor ve bazı uluslararası spor federasyonları bunu Tv olmadan direk izleyiciyle buluşturuyor bile. Yayın organlarındaki çeşitlilik ile az izlenen spor branşlarına da artık yer veriliyor diyebiliriz.Bu konuda ülkemizden örnek vermem gerekirse TRT Spor2 kanalı ile amatör spor ve olimpiyatlara hazırlanan tüm branşların müsabakaları da yayınlanarak sektöre olumlu etkilerini görmekteyiz.Bu sayede spor kültürünün oluşması ve sporun alt yapısı anlamında çok faydalı buluyorum.
Sektörde dijitalleşmenin bir diğer etkisi de mobil biletleme alanında gerçekleşti.Ülkemizde de uygulanan bu sistem spor organizasyonlarında turnikelerden çoktan dijital ortamda akıllı cihazlardan giriş yapılıyor. Dijital bilet anlayışı tabi ki her açıdan güvenli olacaktır. Spor organizasyonalarına kimin geldiğinden ,kapılarda oluşacak yığılmaların da önünde geçti diyebiliriz. Bu alanda bir örnek vermem gerekirse IOC (Uluslararası Olimpiyat Komitesi) oyunlar kitapçığında yer alan maddeye göre Tokyo 2020 yapılsaydı eğer katılımcı ülkelerin milli takımları ve heyetlerin akreditasyon süreçlerini mobil tanıma cihazı ve yüz tanıma sistemiyle spor alanlarına girişleri sağlanacaktı. Bu büyük spor organizasyonuna da bu özelliği umarım önümüzdeki sene bizzat yaşayarak göreceğiz.
Sporda dijitalleşmenin bir etkisi de giyilebilir teknoloji alanında
kendini gösterdi.Önemli sporcuların yapmış oldukları sponsorluk
anlaşmalarıyla giyilebilir teknolojin ivme kazanmasını sağladılar.
Giyilebilir teknoloji demişken sporcuların antrenman ve branşa özgü
müsabaka esnasında vücutlarına bağlanan cihazlar yöntemiyle performans
değerleri ve genel anlamda sağlık değerleri kontrol edilebilir ve
gelişimleri de takip altında diyebiliriz.Bildiğimiz branşların dışında
Euroleage organizasyon birliği ve NFL olmak üzere giyilebilir
teknolojiden taraftarın sporcuların performans grafiklerini takip
edebilecekleri çalışmalara başladılar bile.Bu sayede teknolojik alt
yapısına sahip tesislerde akıllı teknolojilerle sporcu verileri
taraftarların akıllı cihazlarına anlık verilerle bilgi olarak düşecek ve
etkileşimine yeni bir boyut getireceğe benziyor.
E-Spor
Konumuz sporda dijitalleşme ve spor endüstirisine etkileri ise
getirdiği yenilikleri bakımından E-spora değinmek gerekiyor diye
düşünüyorum. Ülkemizde de federasyon olarak 2 yıl önce kurulan E-spor
federasyonu farklı spor branşlarının elektronik ortamda da popüler
olduğunu bizlere gösterdi diyebiliriz. Uluslararası alanda bağlı olduğu
kuruluş ise merkezi güney kore de bulunan uluslararası e spor birliği ve
şu anda bildiğim kadarıyla 47 üyesi bulunmaktadır. Önümüzdeki dönemde
ülkemizde de bu alan da spor ve teknoloji etkileşimini göreceğiz ve
teknoloji ilerledikçe her branşta bir hayli gündemde olacağa benziyor.
Spor Pazarlamasında yeni yöntemler…
Spor ve teknoloji etkileşimden bir örnek de spor pazarlaması boyutunda vermek isterim. Brezilya'nın ünlü futbol kulüplerinden Gremio yenilikçi bir fikir ile çeşitli havaalanlarına yerleştirilen otomat sistemleriyle su, bisküvi alır gibi takım forma satışlarını bu yöntemle gerçekleştiriyor. Forma satışlarında pratik pazarlamanın teknoloji ile etkileşimine iyi bir örnek gibi görünüyor. Tüm branşlar için ilham kaynağı olacağa benziyor. Spor da dijitalleşme konusu uzun uzun ve detaylarıyla ele almak gerekir çünkü muhtemelen gelişen teknoloji sayesinde yukarıda yazdıklarımızın yerini çoktan yeni versiyonları almış olacaktır. Spor da dijitalleşmenin bir örneğini de yönetici olarak görev aldığım spor kulüplerinde proje olarak başlatmış olmam ve bunu spor kongrelerinde paylaşmış olmak teknolojiye ne denli önem verdiğimi de gösteriyor. Yönetim alanında spor da dijitalleşme projemde özetle 24 farklı spor branşının 40000 a yakın tüm lisanslı sporcuların alt yapı dahil antrenman takip, müsabaka takip sakatlık süreçleri, alt yapı sporcuları için devamsızlık süreçleri gibi kulübe adım atar atmaz tüm adımların analizlerinin objektif değerlerle branş teknik heyetleri tarafından yapılabileceği bir projeyi yazılımcı ekiple aylarca süren çalışmayla başlatmış olmanın da ne denli faydalı olduğunu hala görüyorum. Özetle spor ve teknoloji gündemimizde hep olacağa benziyor.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder