Son dönemde özellikle sanat eserlerinin dijital ortama sunulmasıyla popüler hale gelen NFT’ler, spor dünyasında da yaygınlık kazanmaya başladı.
NFT, yani “Non-Fungible Token”, fiziksel bir varlığın dijital karşılığı manasını taşıyor.
Yaygın olarak dijital sanat eserleri için kullanılan ve hem artan kullanım alanları, hem de kendi pazarı içinde bahsi geçen meblağlar ile popülaritesi yükselen NFT, koleksiyonerlerce rağbet görüyor.
Bu sistem, üretilen eserlerin özgünlüğünün tam anlamıyla korunmasına yarıyor. Diğer kripto paralardan farklı olarak, bölünmesi veya yeniden üretilmesi mümkün olmadığı için eseri ve eser sahibini güvence altına alıyor.
NFT, şu ana dek karşımıza genellikle sanat ürünleriyle çıktı. Kanadalı şarkıcı Grimes, eserini 5.8 milyon dolara tekabül eden NFT ile satmıştı.
Twitter’ın kurucusu Jack Dorsey, sitede attığı ilk tweet’i, NFT olarak 2.9 milyon dolara satıldı.
NFT’yi araştıran kişiler, "elle tutulamayan bir şeyin" satın alınması fikri hakkında ikiye bölünüyor. Bu satın alımları ticari amaçla yapan bireyler için fiziksel veya dijital satın alımlar, teorik olarak fark yaratmıyor. Hatta, dijital ticaretin ulaşılabilirlik bakımından daha avantajlı olduğu fikri de öne atılıyor.
Bu yöntemle satın alım yapan kişiler, ağırlıklı olarak geleceğe yön verebilecek ya da günün birinde tarihi eser olarak anılabilecek dijital ürünlerin peşinde koşuyor. İlk tweet buna bir örnek.
Son dönemde, spor dünyası da NFT üzerinden eser alım-satımlarına dahil olmuş durumda.
Amerikan Profesyonel Basketbol Ligi’nin lisanslı koleksiyon ürün satış noktası NBA Top Shots, 2020 yılının ikinci çeyreğinde bu pazarın malzemesi oldu. Milyon dolarları aşan bu pazarda son olarak, rekor bedelle LeBron James’in performans içerikleri satıldı.
Finansal veri platformlarında, NBA Top Shots üzerinden yapılan araştırmalarda, dijital spor içeriklerinin kısa zamanda değer katladığına dair bilgiler paylaşılıyor.
Yine bu yöntemle satın alınan kupalar, dijital spor kartları, ürün tasarımları ve dergi kapakları bulunuyor. Bu ticaretin paydaşları, ağırlıklı olarak ‘koleksiyonerlik’ kimliğiyle satın alım işlemlerini gerçekleştirdiklerini ifade ediyor.
Fenerbahçe’nin yıldızı Mesut Özil, yakın dönemde NFT pazaryeri Nifty Gateaway üzerinden giysileri ve kramponlarının dahil olduğu bir koleksiyonu satışa çıkarmıştı. Next Chapter Boots ve The Kit isimli materyalleri açık artırma yoluyla satışa sunan Özil’in ürünleri, toplam 4 bin doları aşan bedel ile alıcı buldu.
Spordaki NFT rüzgarı, çapını büyüterek devam edecek gibi görünüyor. Öngörüler, ‘ütopik’ gelecek fikirlerin gerçeğe dönüşeceği üzerinde yoğunlaşıyor.
Taslak projelere göre kullanıcılar, tuttukları takımların dijital stadyumlarından belli bölümleri (koltuklar vb.) satın alabilecek.
One37’nin tahminleri, bu tip yatırımların farklı etkinliklerde de işe yarayacağı yönünde. Örneğin, bahsi geçen stadyumda gerçekleşecek bir konserde, NFT üzerinden satın alınan koltukta etkinliği izleme erişimi sağlanabilecek. Bir şampiyonluk kutlaması, sanal ortamda da ‘oradaymış gibi’ yapılacak yayınlarla, kendi koltuğunuzun açısından size tahsis edilebilecek.
NFT destekli spor oyunlarının ve oyun içi ayrıcalıkların satın alımı ile, sizin için özelleştirilmiş ve haklarını elinde bulundurduğunuz bir deneyime sahip olabileceksiniz.
Karaborsa ve dolandırıcılık gibi bilet sahtekarlıkları, NFT yazılımlarının özgünleştirdiği kişisel verilerle koruma altına alınabilecek.
ABD yayın organlarında, NBA ekiplerinden Dallas Mavericks’in genel menajeri Mark Cuban’ın bu alanda geliştirme çalışmaları yaptığı yönünde söylentiler bulunuyor.
Günden güne yaygınlaşan kripto para piyasasının bu birimi, yakın gelecekte spor dünyasının pek çok kanalına sirayet edebileceği gibi, kulüpler ve federasyonlar gibi resmi kurumlar adına gelir kapısı da olabilir.Kaynak : TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder