Futbol artık sadece 11 futbolcunun top koşturduğu bir oyun değil, dev bir endüstri. Yayın gelirleri de bunun en büyük göstergesi. Yayın gelirleri mevzusu spor gündemimizi meşgul ederken, biz de bu konuda önümüzde neler var inceleyelim...
Son dönemde ülkemiz spor kamuoyunu oldukça meşgul eden ve futbol kulüpleri ile futbol severlerin merakla beklediği yayın gelirleri konusunu biraz araştırdım. Özellikle izlenebilirlik düzeyinde ilk sırada yer alan Premier Lig yayın süreçleri nasıl ilerliyor, gelirler ne durumda, farklı ülkelerde yayın gelir düzeyleri konularını yazımda kısaca sizlerle paylaşacağım.
Sayısal verilerle bilgiler vermek isterim. Premier Lig tv hakları gelirlerinin önümüzdeki 3 yıl içinde İngiltere'de 10 milyar sterlini geçmesi ön görülüyor. Uluslararası yayın sözleşmelerinin ise ülkeye 5.3 milyar sterlin düzeyinde getirisi olacak. Lig şampiyonları da 2022-2023 sezonunda 176 milyon İngiliz sterlinini kasalarında bulabilecekler.
Gelelim bu veriler ışığında konuyla ilgili araştırmamın ayrıntılı kısımlarına... Araştırmalara göre biraz önce de bahsettiğim gibi Premier Lig'in yayın anlaşmalarından elde edeceği gelirleri önümüzdeki 3 yıl boyunca 10 milyar sterlini geçmesi bekleniyor. Ayrıca Premier Lig'in yayın hakları ülke dışı yayın gelirleri bakımından da daha değerli hale gelecek planlamalar yapılıyor. Ligin uluslararası izlenebilirlik süreçleri de ayrı bir konu.
Lig için 2022 ve 2025 yılı uluslararası anlaşmaların yüzde 30 artışla 5,3 milyar İngiliz sterlini getireceği öngörülüyor. Bu arada İngiltere Premier Ligi'nin ülke dışı popülerlik ve izlenme düzeyine hiçbir ligin (İtalya,Almanya,Fransa,İspanya) ulaşamadığı bilgisini de paylaşalım. Nordic Entertainment Group (Nent) ve NBC ile yapılan yeni anlaşmalarla üç yıllık toplamın yaklaşık 2 milyar İngiliz sterlini düzeyinde olacağı belirtiliyor. (Kaynak: SportsPro)
En alt sırada yer alan kulüp geliri bir hayli yüksek olacak
Premier Lig şampiyonlarının şu anda kazandığı 153 milyon İngiliz sterlini olan ödül parası, 2022/2023 sezonunda 176 milyon İngiliz sterlini bulacak. En dipte ve başarısız kulübün bile şu anda kazandığı 97 milyon İngiliz sterlini, 106 milyon seviyelerine çıkacak.
Ülke dışı yayın süreçleri nasıl?
Premier Lig kapsamı, altı yıllık anlaşmayla Sky NZ'ye geri döndü. 2022/23 sezonunun başlangıcından itibaren 380 maçın tamamını kapsayacak ödemeli TV hizmeti. Spark Sport daha önce Yeni Zelanda'da Premier Lig haklarını elinde tutuyordu. Premier Lig, ödemeli TV ağının 2022/23 sezonunun başlangıcından itibaren İngiliz futbolunun haklarını geri aldı ve Sky New Zealand ile altı yıllık bir yayın ortaklığını kabul etti.
Spark Sport yayın hizmeti, 2019/20 sezonundan bu yana Premier Lig'in Yeni Zelanda'daki yayın ortağı oldu. Geçtiğimiz birkaç ay içinde genişletilmiş farklı branş ve ülkelerinde popüler liglerin NFL, FIBA, Birleşik Rugby Şampiyonası ve Diamond League Dünya Atletizm dahil bir dizi hak elde ettikleri bilgisini de verelim. Yayıncı kuruluşun odak noktası harika bir müşteri deneyimi sunmaya, abone tabanını büyütmeye ve yayın işini daha da büyüterek ölçeklendirmek için stratejik ortaklık fırsatlarını belirlemeye devam ediyor.
Premier Lig TV hakları geliri önümüzdeki üç yıl içinde İngiltere'de 10 milyar sterlini geçecek
2022/23 kampanyasının başlangıcından itibaren Sky, sezon başına 380 Premier Lig maçının tamamını canlı ve isteğe bağlı olarak sunacak. Bu anlaşma Premier Lig'in denizaşırı hak gelirlerini daha da artıracak. Konuyla ilgili Sky NZ CEO'su Sophie Moloney, "Müşterilerimiz, yılın her ayında, Yeni Zelanda'nın en iyileri ve küresel rekabet ile Sky'da her zaman izleyecek harika bir spor olduğunu biliyorlar" dedi.
Bu arada Hong Kong'da Premier Lig'in hakları, HKT'nin medya eğlence yan kuruluşu Now TV tarafından satın alındı. Yeni anlaşma 2024/25 kampanyasının sonuna kadar devam edecek ve önümüzdeki üç sezonun her birinde 380 maçın tümünün canlı yayınını sağlayacak ve seçilen maçlar 4K olarak sunulacak.
Özetin özeti:
Pandemi, kulüplerin yönetimsel eksiklikleri, yayın hakları süreçleri ve hazırlanış biçimlerinin dijital çağ gelirlerine tam olarak ayak uyduramaması gibi bir çok nedenle yayın hakları gelirleri ülkemizde maalesef kulüpleri, izleyenleri "Premier" model kadar tatmin edecek düzeyde değil.
Tabi ki yayın gelirini arttırmayı çok boyutlu değerlendirmek gerek. Yukarıdaki verilere ulaşmak öyle çok da kolay değil. Marka değeri açısında ilk 10'da yer alan Süper Lig, bence yayın gelirleri açısından da farklı alternatifler bulma potansiyeline sahip.
Ülke dışında izlenebilirlik düzeyleri artışı sağlanması, dijital gelir kaynaklarını daha efektif kullanmanın yollarını bulma çabasında olmak gerekir düşüncesindeyim. Artık dijital gelir kaynaklarının sporcu sözleşmelerine yazıldığı bir dönemdeyiz. Gelir elde etmek dijital açıdan hem kolay hem zor gibi. Bu bakımdan lig yayınlarında neler yapılabilir bence detaylarıyla düşünmek gerek.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder