Teknoloji, son yıllarda spor endüstrisini dönüştürdü. Futbolda video yardımcı hakem (VAR) veya Teniste Hawk-Eye sistemi gibi yardımcı teknolojiler oyunun kurallarını değiştirdi.
Küresel salgının sonuna sanırım artık geldik, ancak özellikle 2 yılı aşkın bir süredir spor sektörüne yeni kavramlar kazandıran pandemi süreci spor endüstirisinin her alanına etkilerini farklı bakış açılarıyla değerlendirmek de gerek. Spor hukukundan, spor organizasyonlarının içeriğine, spor medyasından bugünkü konumuz olan dijital sponsorluk süreçlerine kadar.
Geleneksel spor sponsorlukları tarihe mi karışıyor acaba?
Sponsorluk ve spora yatırım konusuna kişisel olarak geleceğe iyimser bakıyorum.Yalnızca önceki seviyelerine geri dönmekle kalmayacak, aynı zamanda daha verimli, daha dijital ve daha veri odaklı bir biçimde geri geleceğine inanıyorum. Bence sorulması gereken soru şu, Spor endüstirisinin yeni küresel sponsorluk mimarisinin nasıl planlanacağıdır.
Dijital sponsorluk devriminin başlangıcı ve Spor yönetiminde dijitalleşme
Sponsorluk sektörünün dijital dönüşümü, pandemiden çok önce başlamıştı. 2014'te spor sponsorluğu için dijital pazar, aynı şeyi yapmaya, sponsorluk endüstrisini dijitalleştirmeye çalışan bazı dijital rakipler zaten vardı. Ancak o zaman piyasa hazır değildi. 2012 yılında Hollanda’da Ajax akademi bulunduğum günlerde spor yönetiminde dijitalleşme konusu açıldığında üçüncü ligden bir Alman futbol kulübünün sponsorluk menajerinin bir konferansta bize güldüğünü hala çok net hatırlıyorum. Bize hiçbir profesyonel spor organizasyonunun dijital sponsorluk araçlarını kullanmayacağını ve zaten ek sponsorlara ihtiyaç duymayacaklarını söyledi. Yıl 2022 ve yanıldığını görmemek elde değil. 2022'ye hızlı bir şekilde ilerleyen ve sponsorluk endüstrisinin dijitalleşmesi tamamen devam ediyor.Şu anda son trend spor teknolojilerine yatırım yapan firmaların dijital sponsorluk konusunda önde olduklarını gösteriyor.
Teknoloji spor sponsorluğunu nasıl dönüştürüyor?
Teknoloji, son yıllarda spor endüstrisini dönüştürdü. Futbolda video yardımcı hakem (VAR) veya Teniste Hawk-Eye sistemi gibi yardımcı teknolojiler oyunun kurallarını değiştirdi. Ayrıca, yeni dağıtım kanalları ve formatları, canlı sporların taraftarlar tarafından tüketilme şekli üzerinde önemli bir etkiye sahip oldu.
Sosyal medya, markaların erişimlerini önemli ölçüde artırmasına ve imajlarını daha küresel hale getirmesine izin verdi. Sanal gerçeklik (VR) veya artırılmış gerçeklik (AR), hologramlar veya Formula 1'in Sanal Padok Kulübü gibi özel çevrimiçi içerikler gibi yeni uygulamalar, insanların günlük yaşamlarına ve spor organizasyonlarının iş dünyasına giriyor.
Spor sponsorluğu için bu gelişmeler önemli fırsatlar sunuyor. İlk olarak, mevcut fiziksel haklara ek olarak yeni dijital reklam hakları kullanılabilir. Amazon Web Services (AWS) ve Ulusal Futbol Ligi (NFL) ortaklığı hemen akla geliyor. Bu sponsorluk yalnızca ek pazarlanabilir haklar yaratmakla kalmadı, aynı zamanda AWS'nin dijital marka değerleriyle mükemmel bir uyum içindedir ve spora ek iç görüler sağlayarak taraftar deneyimini geliştirir. İlgili tüm taraflar için net bir kazan-kazan-kazan...
İkinci olarak, dijitalleştirme aynı içeriği birden çok kanalda yeniden üreterek geleneksel sponsorluğun erişimini de artırır. Sanal çevre reklamlarıyla hak sahipleri (veya yayıncılar) aynı envanteri farklı markalara farklı akışlarda yeniden satabilir, Üçüncüsü, sayısallaştırma, sponsorluk yöneticilerine ölçülebilir verilere dayalı daha iyi kararlar verme yetkisi verir. Bunun önemi fazla tahmin edilemez. Sponsorluk, diğer pazarlama biçimleriyle rekabet halindedir ve her zaman böyle olmuştur. Bunların çoğu, uzun süredir karmaşık hedef kitleyi dahil etmiş ve tekliflerine verilere ulaşmış olsa da, sponsorlukta öngörülen erişim için güvenilir bir ölçüm bile elde etmek uzun zamandır zor olmuştur. Son olarak, sponsorluk yönetim süreci de giderek daha dijital hale geliyor. Bu, işlem maliyetlerini önemli ölçüde azaltır ve markaların ve hak sahiplerinin zamanlarını yönetim yerine sponsorlukların etkinleştirilmesine odaklamalarına olanak tanır. Kabul etmek gerekir ki, sponsorluk hala insan temelli bir iştir ve bunun değişeceğinden şüpheliyiz. Sponsorluk kararlarının arkasındaki insan sezgisi, algoritmalar veya başka herhangi bir yapay zeka ile tamamen değiştirilemez. Bununla birlikte, bir ortaklık kısa listesi için olası fırsatları belirleme süreci, temasa geçme süreci ve bir anlaşma imzalandıktan sonra tüm idari işler neredeyse tamamen dijitalleştirilebilir.
Özetin Özeti: Dijital sponsorluk süreçlerini sporun her branşında fazlasıyla göreceğiz. Spora yatırım yapan firmaların beklentileri artık eskisi gibi değil ve karşılıklı kazanımlar farklı platformlar üzerinde olacağa benziyor. Bekleyip göreceğiz.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder