Her geçen gün büyüyen spor endüstrisinde sektörde aslında hep olan ve bundan sonra spor gündemimizde hep olacak spor ve marka etkileşimini tüm boyutlarıyla değerlendirelim.
Spor, branşı ne olursa olsun tüm kültürleri bir araya getirebilen
paydaşlık ve duygudaşlık ilişkilerini geniş kitlelere kabul ettiren
değerli bir kültür bayrağıdır.
Dünyadaki reklam harcamalarının yaklaşık yüzde 30 düzeyinde spor
etrafında şekillendiğini düşünürsek marka ve spor etkileşimi oldukça
önem kazanıyor diyebiliriz. Taraftar kitlesine bağlı olarak duygu değeri
taşıyan spor kulüpleri marka olgusunda yeni bir yapı taşı olarak
görülebilir. Tabii ki spor ekonomisi alanında pastadan en büyük payı
alan popüler branş futbol ayrıca spor türleri arasında taraftar kitlesi
en yoğun olan branş futbol. Özellikle bu branşın merkezi olarak kabul
edilen İngiltere'nin lig anlamında markalaşma adına ciddi planlamalar
yaptığını en iyi ve en değerli liglerin başında geldiğini düşündüğümüzde
bu alanda başarılı oldukları da kesin.
Peki nasıl bir yol izlendi?
Özellikle gelir kaynakları arasında en önde gelen yayıncılık sisteminin
değiştirilmesi ve gelirlerin arttırılmasıyla 1990'lı yıllarda ciddi
bir atak yapan ülke futbolunda 2000'li yıllarda köklü futbol
takımlarının yabancı sermayelere satılmasıyla ciddi futbol
yatırımlarının sağlanmasına katkıda bulundu.
Köklü futbol kulüplerinin satılması, şirketleşmesi markalaşma anlamında
geniş kapsamla değerlendirilmesi gereken bir başka noktadır. Marka
değerini istenen seviyeye ulaştırmış ligden örnekler verelim.
Premier Lig'de spor ve marka etkileşimine en iyi örnek sanırım 1990'lı
yıllarda 191 milyon pound olarak başlayan yayın gelirlerini günümüzde 5
milyar pound düzeyine ulaşması ligin marka değerinin getirdiği büyük
etkiyi gösterdi demek yanlış olmaz.
Spor sektöründe marka etkileşimini kurabilmek için spor ekonomisi
konusunu tam ortaya koymak gerekiyor. Genel anlamda maç yayınlarının
ülke içinde ve küresel alanda farklı ülkelerde yayınlanması ve ilgi
görmesi kulüplere önemli katkı sağlamasıyla o ligin de endüstriyel
anlamda potansiyelinin artmasına, kültürel katkıda bulunmasına yani
diğer ülkelerden taraftar kazanmasına bağlantılı olarak spor turizmi
kavramını ön plana çıkarmış ve buna örnek vermek gerekirse de Barcelona
kulübünün sportif başarılarında çok önemli yeri olan Messi için farklı
ülkelerden maçlarına turların düzenlenmesi ve dolayısıyla sponsor
firmaların özel destekleriyle özel turnuvalar eşliğinde hem konumuz olan
spor ve marka etkileşimi hem de direk etkisi olan ekonomik kazançlarını
arttırabilmişlerdir.
Dünya çapında spor kulüplerinin başarılı olmasında elde edilen gelirin
dışında taraftar sayısı ülke içi ve dışı, marka değeri, borsa
değeri, sponsorluk geliri ve tabi ki kadro mühendisliği dediğimiz önemli
etkileri bulunuyor. Bazen doğru bir transfer markalaşma yolunda etkileri
oldukça fazla olur.
Bu etkileşimi iyi kurabilen spor kulüpleri branşı ne olursa olsun
başarılı olacaklardır. Spor da marka olmak sportif başarı kadar o
kulübün değerlerini de oluşturmaktan da geçiyor. Köklü spor tarihleri
olan mazilerinde kupalar olan kulüpler marka değeri oluşumu ve spor
marka etkileşimi konusunda diğerlerine göre bir adım öndeler.
Ne kadar sportif başarı o kadar geniş kitlelere ulaşıp markaların
ilgisini çekecektir ve buluşma da kaçınılmaz olacaktır. Tabii kurumsal
ve sportif bir sisteminizi oluşturabilmişseniz eğer. Geçtiğimiz yıl
katıldığım ve Cenevre'de her yıl düzenlenen uluslararası spor
kongresinde geleceğin sponsorluk süreç yönetimlerinden, marka spor
etkileşimine kadar her detayı görme fırsatım oldu ve ayrıca büyük
kitlere hitap eden spor organizasyonlarının planlamaları olukça dikkat
çekiciydi. Her şeyin bir bedeli var da diyebiliriz...
Spor teşkilatlanmalarında spor ve marka etkileşimde profesyonel bir
ekibe ihtiyaç da kaçınılmaz. Artık sporda kurumsallığı ciddi bir şekilde
uygulamada görmek gerekiyor.
Dünyada kitleleri buluşturan büyük spor organizasyonu olimpiyat
oyunları Tokyo 2020’ de marka buluşması anlamında dünya çapında 14 ana
sponsoru olduğunu da belirtelim. Ve bu markaları kendi içlerinde gold,
kurumsal partnerler olarak da kategorize etmiş durumdalar.
Marka olgusunun sporu biçimlendirmesi
Yapılan araştırmalarda markaların yatırımlarında spor yoluyla reklamı tercih ettiklerinde normal reklam spotlarına göre 2 kat fazla farkındalık yarattıklarını da söylemek gerekiyor. Marka ve spor etkileşimde 2 önemli kriter var diye düşünüyorum. Spor endüstrisini bu 2 yapının üzerine oturtmak gerekiyor diye düşünenlerdenim. 1 tüketici, 2 markaları spor ile buluşturmak. Böylelikle sporu kendi ekonomik özgürlüğüyle kendi kendini yönetebilen spor yapılanmaları olacaktır. Bu boyutların ne kadar önemsersek markaların ilgisi artacak, gelir doğrudan artacak ve spor yatırımları sportif başarıyı da getirecektir.
Spor kulüpleri branşı ne olursa olsun marka olma yolunda ilerledikçe destekçilerinin marka olma kapasitesinde doğru orantılı bir artış olacağını düşünüyorum. Bir spor kulübünün sportif başarıları sistemli bir şekilde artış göstermesi en basit örnekle o spor kulübünün oyuncularının formasındaki, ayakkabılarındaki kısacası tüm ekipmanların prestijini de arttıracaktır. Spor kulüpleri markaları kendilerine çekerken, spor kulübü olarak markalaşma yoluna girmek de spor kulüplerine güç verecektir. Büyük bütçeli spor kulüplerinin marka iletişiminden yaralanması kaçınılmaz olacaktır.
Stratejik İletişim yoluyla markalaşma
Sponsorluk çalışmalarının yönetimi, ürün pazarlama süreçlerinde
başarılı olmak,spor kulüplerinin medya alanını etkin kullanmaları
markalaşma yolunda ipuçları olacaktır. Sponsorluk alanında gördüğüm bir
diğer yanlış ise sponsorları sadece nakdi bir değer olarak görmektir.
Spor yapılarının marka değeri oluşması için marka değeri olan yapılarla
ayni etkileşimde olması bir sonraki sponsorluk sürecinde istenen gelir
sponsorluğunu da açacaktır. Her şey her zaman para değil, emek ve
kurumların her iki tarafın da pozitif etki iliskisini iyi yönetmekte
gerekiyor. Sonuç olarak özetle; Ülkemizde popülarite anlamında futbol,
basketbol voleybol ve tüm branşların alanında başarılı olmuş spor
kulüpleri marka olma da öne çıkmasının markalarların ilgisini çekme
nedenlerinin başlıca nedeni uluslararası alandaki sportif başarıları
olacağını da unutmayalım.
Ülke olarak marka ve spor endüstrisi yolculuğunda bilimsel kodlar
ışığında ilerlemenin özellikle ülkemizde birçok spor organizasyonuna
hakkıyla ve başarıyla ev sahipliği yapmış olmamızın spor da markalaşma
anlamında çok fayda getireceğini düşünüyorum.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder