Futbol kulüpleri, dijital atılımlarını yenilemeye devam ediyor. Son dönemde popülerleşen 'taraftar yoluyla kazanç' modellerinden biri olan "Taraftar Token" projesi de bu çalışmalardan biri olarak karşımıza çıkıyor. İşte proje ve detaylar...
Özellikle spor branşları arasında en popüler ve diğer spor branşlarına oranla ekonomik değeriyle milyar dolarları aşan, endüstriyel bir sektör olan futbol, dijital atılımlarla yenilenmeye devam ediyor.
Finansal daralma yaşayan spor endüstrisi, özellikle futbol kulüplerini ekonomik yönden olumsuz etkiledi. Geçen yıldan beri devam eden ve ekonomiyi alt üst eden malum pandemi sürecinde, özellikle futbol kulüpleri, çeşitli varyasyonlar deneyerek gelir kapısı yaratma çabasına doğal olarak girmiş oldular. Dijitalleşme kapsamında sosyal medya platformları, çeşitli aplikasyonlar gibi alanlar ile taraftar etkileşimini gündemlerine daha da fazla almaya başladılar.
Daha sonraki spor yazılarımda detaylı halde aktaracağım, dijital taraftar projesine benzer bir diğer taraftar yoluyla kazanç kapısı projesi ‘Taraftar Token’; yani kripto para projesi hayata geçirildi.Ülkemizde, federasyon bazlı sponsorluk alanında benzer etkileşim çalışmaları uygulanıyor. Gelin bu konuyu detaylandıralım...
Avrupa kulüplerinde durum nasıl?
Avrupa’nın önemli futbol değerlerinden Barcelona, Paris Saint-Germain, Juventus gibi ünlü kulüplerin kullandığı "Taraftar Token" uygulamasında, sportif başarı ve genel taraftar ağı en önemli etken.
Ülkemizde, büyük kulüplerimiz de bu alanda atılım yaptı. "Taraftar Token" uygulaması dijitalleşme sürecinde gelir kapısı olarak bir hayli ihtiyaçları karşılayacak gibi görünüyor. Tabi bazı parametreleri iyi analiz etmek gerek.
"Taraftar Token" uygulaması adına finans sektöründe görev yapan kişiler, kulüplerin finansal yapılarının, bu uygulamada sürdürülebilirlik düzeyinin belirleyicisi olacağı görüşündeler. Borcu olan kulüplerin uzun vadede bu etkileşimi sağlamakta güçlük çekeceğini ve finansal olumsuzluklar taşıyan kulüplerin bu gelir kapısından da uzun vadede sonuç alabilmesinin güç göründüğünü söyleyebiliriz.
Özellikle ülkemizde, spor kulüplerinin temel finansal sorunlarından öte şimdi de pandemi kaynaklı sorunlara kafa yormaları gerekiyor. Taraftar uygulamasından daha fazla yararlanacak kulüplerin, taraftar sayısının fazla olması etkin olabilir ancak daha sonraki evrede piyasa değerinin işlem görme gücüne göre bu projenin etkinliğini değişeceği görüşündeyim.
Taraftarlara ne gibi avantajlar sağlıyor
- Maç günü deneyimlerinden faydalanılabilir.
- Juventus Walkabout Experience ve Roma Golden Experience’ta olduğu gibi, maç günü ısınma sırasında sahaya erişmek ve stadyum turuna katılmak gibi deneyimler elde edilebiliyor.
- Maçlar VIP konuk olarak izlenebilir, takımla buluşulabilir, oyuncularla online görüşmeler yapılabilir.
- Maç bileti, forma ve hatıra değeri olan kulüp ürünleri kazanılabilir.
- Dünyanın dört bir yanındaki başka taraftarlarla etkileşime girilebilir ve bu varyasyonlar artıyor.
Sportif başarı anahtar faktör
Dijitalleşmenin etkilerini bir hayli fazla hissedeceğimiz spor endüstrisinde "Taraftar Token" projesinin sürdürülebilirliği için kulüplerin öncelikle saha başarılarının gerekliliği en önemli etken. Avrupa‘daki spor kulüplerinin örnekleriyle karşılaştırdığımızda, küresel bir spor kulübü olma potansiyeli taşımanın öneminin de, önem sırasında başı çektiğini düşünüyorum.
Spor kulüplerinin uzun vadede bu tarz uygulamalardan faydalanma durumlarını analiz etmeye devam edeceğim. Konusu her ne olursa olsun bu tarz spor ekonomisi alanındaki projelerin olmazsa olmazı sportif başarıdan geçiyor. Sportif başarı geldikçe arz ve talep dengesi kurulmuş olacaktır.
Umuyorum ki kulüp yönetimlerinde doğru planlamalarla, sporda dijitalleşme süreci, spor ekonomisi alanında sıkıntılara çare olabilir.
Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR
0 yorum :
Yorum Gönder