15 Haziran 2022 Çarşamba

Metaverse spor endüstrisinin neresinde olacak?

Spor sektöründe profesyonel bir spor yöneticisi olarak tabi ki Metaverse konusunu gündemime almadan, araştırmadan yapamazdım ve bu konuyu spor özelinde incelemenin ayrıntılarını sizlere aktarmaya çalışayım.

Özellikle profesyonel hayatta dijitalleşmenin önemini her alanda gördüğümüz bir dönemdeyiz.Spor özelinde ise özellikle Spor da dijitalleşme konusunda hazırladığım ve spor yapılarında uygulanan geçmiş projelerimin önemini bir kez daha gördüğümü söylemem de gerek.

Gelelim Teknoloji ve sosyal medya dünyasının en popüler konusu, sanal gerçeklik ile fiziksel gerçekliği birleştirerek alternatif bir evren oluşturan Metaverse konusuna.

Bence spor ve metaverse konusunun ortak payda da buluştuğu bir nokta var o da her ikisi de dinamik bir yapı ve muhtemelen bu araştırma ve yorumlama yazımın yerini çoktan gelişecek farklı dinamikler alacaktır.
Sanal gerçeklik teknolojisinin geliştirilmiş hali olarak görülen Metaverse, kurgusal evren olarak da tarif ediliyor. Metaverse, insanın dijital alandan ziyade dijital dünyanın içine girmesine izin veriyor. Bu dijital evrende oluşturulan 3 boyutlu avatarlarla çalışmak, gezmek, oyun oynamak, konsere gitmek, kripto paralarla alışveriş yapmak gibi birçok günlük aktiviteyi yerine getirmenin mümkün olması bekleniyor.

Peki Metaverse konusu toplumları peşinden sürükleyen spor yapısı için de kendine nasıl bir yer bulacak?

Tüm bu açıklamalarla sporun tam olarak ne ilgisi olduğunu merak ediyorsanız, kesinlikle yalnız değilsiniz.1990 yıllarında spor ve internetin ilişkisi ne olacak kadar karmaşık olmasa da yine de sporun profesyonllerin,seyiriciler ve tabi ki herkes için de merak uyandırdığı kesin.

İlk adım: Metaverse öncelikle insanların sporu tüketme biçiminde değişim yaratacaktır görüşündeyim. Sanal bir spor arenasında spor tutkunları sanal avatarlarıyla bir araya gelecek, en sevdikleri kulüplerin hayran ürünlerini alıp giyecek, sosyalleşecek, diğer taraftarlarla sporun heyecanına kapılacak ve tabi ki maçları ve etkinlikleri izleyecek. Elbette artık coğrafi ve fiziki engeller yok. Metaverse' de, Almanya'dan herhangi bir sayıda taraftar Superbowl'u bir Metaverse stadyumunda izleyebilir. Çoklu görüş kamerası teknolojisi sayesinde, seyirciler sahaya girebilir ve oyuncuların yanında yürüyebilir, futbol amigolarına katılabilir ve oyunu farklı bakış noktalarından izleyebilir. Son olarak Metaverse, fiziksel olarak kilometrelerce uzakta olsalar bile herkesin arkadaşlarıyla aynı odada oturmasına izin verecek. Metaverse'de hayranlar artık sadece spor etkinliklerinin tam ortasında olacaklar ve yine de kendi evlerinin rahatlığında kanepede veya bilgisayar koltuğunda olacaklar.

İlk olarak nerede göreceğiz…?

Bir kez daha, bu asla ulaşılamaz bir gelecek vizyonu gibi geliyor, ancak Metaverse bir kez daha düşündüğünüzde Manchester City kulübü, Etihad Stadyumu'nun Metaverse'de sanal olarak yeniden yaratılacağını açıklayan ilk futbol kulübü oldu. Bu, futbol takımının taraftarlarının stadyuma fiziksel olarak girmek zorunda kalmadan maçları canlı izlemesini sağlayacak. Geliştirme burada zaten başlamış görünüyor.


NFT

Manchester City'nin ezeli rakibi de metaverse'e çoktan girdi. Teknoloji sponsorluyla Manchester United, dijital hayran ürünleri yaratmaya ve pazarlamaya başladı. Bunlar hayranlar tarafından satın alınan, toplanan ve gelecekte muhtemelen Metaverse'de giyilen NFT' ler olarak satın alınabilecek.

Metaverse'de Spor Eğitim Olanakları

Gelişmeye devam edecek olan sadece sporu tüketme şeklimiz ve dijital hayran deneyimi değil. Metaverse, spor eğitimini de temelden değiştirecek. YouTube gibi platformlar var olduğundan beri videolar, özellikle spora yeni başlayanlar veya kendi kendini yetiştirmiş sporcular için spor eğitiminin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Fitness programları ve spor uygulamaları da ilk olarak mobil internet ve akıllı telefonlar sayesinde mümkün olmuştu. Metaverse'in bu alanda da ilerlemeler getirmesi muhtemeldir. Kendi oturma odasında hologram gibi duran fitness koçları ve dünyanın en iyi spor eğitmenleri ile dünyanın diğer ucunda olsalar bile antrenman seansları olabilecek. Görünüşe göre burada olasılıkların sınırı yok.

Bisklet şirketler ise spor eğitimini meta evrene taşımak için çalışıyor. Tanınmış üreticilerin aksine, bazı firmalar oyunlaştırılmış bisiklet platformu, Unreal Engine'de geliştirilen 3D dünyalara dayanıyor. Bu, platformu mevcut sanal dünyalarla uyumlu hale getirir. Bu şekilde, yarışlarınız için veya sadece Second Life gibi dijital bir paralel dünyada gezinmek için kendi bisikletinizi kullanmanız düşünülebilir.

Ek olarak benim özellikle üzerinde durduğum ve yazılarımda hep gündeme aldığım sürdürülebilirlik ve iklim koruması konusunda Metaverse'in tam olarak uygulanmasının önünde biraz engel gibi durmaktadır. Bunun nedeni, önyükleme yapmak için küresel olarak çalışacak olan büyük ve sürekli kullanılabilir bir platformun enerji gereksinimlerinin blok zinciri kullanımına dayanması gerektiğidir. Belirli bir özgünlük düzeyi sağlamanın tek yolu da bu. Bu da çok büyük miktarda enerjiye mal olması ve yalnızca çevre dostu bir şekilde, özenle üretilmeli ve ölçülü olarak tüketilmelidir.

Özetin Metaverse hali;

Uzmanlar, Metaverse alanının yavaş yavaş büyüyeceğini ve spor hayranlarının gerçekliğine ulaşacağını varsayıyor. Ve bir noktada, metaverse ve yeni spor deneyimi sadece bir gerçeklik olmakla kalmayacak, aynı zamanda doğal bir hal olacak.

Ancak bence en önemlisi’ Spor ve Metaverse ‘in ortak noktası dinamik ve sürekli değişen, gelişen yapıların buluşması olacaktır.

Kaynak : Seçkin Renklibay / TRT SPOR

0 yorum :

Yorum Gönder